بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست + انجام تست پچ برای پوست

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست + انجام تست پچ برای پوست

یکی از آنتی اکسیدان‌‌های طبیعی که اکثر حیوانات و گیاهان قادر به سنتز آن از گلوکز هستند، ویتامین سی یا اسکوربیک اسید است. از آنجا که بدن انسان قادر به تولید طبیعی این ویتامین نیست، باید از طریق منابع طبیعی مانند مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی، سبزیجات با برگ سبز، فلفل قرمز و… میزان مورد نیاز خود را تأمین کند.

البته مکانیسم انتقال فعال روده، جذب ویتامین سی را محدود می‌کند و از طرفی هم فواید پوستی این آنتی اکسیدان طبیعی، زمانی که به صورت خوراکی مصرف می‌شود، ناکافی است! بنابراین اخیراً متخصصان پوست توصیه می‌کنند که برای دریافت حداکثری نیاز ویتامین c برای پوست، بهتر است از محصولات پوستی حاوی Vitamin C استفاده شود.

خواص ویتامین سی برای پوست چیست؟

تاثیر ویتامین سی بر پوست، به بهبود بافت و کاهش لکه‌های پوستی محدود نمی‌شود؛ این ترکیب معجزه آسا که به عنوان داروی آنتی اکسیدانی قوی نیز شناخته می‌شود، توسط متخصصان درماتولوژی برای درمان و پیشگیری هرگونه تغییر ناشی از نور خورشید، پیری پوست یا photoageing تجویز می‌شود. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این ویتامین برای پوست در تولید انواع ماسک حتی ماسک ورقه ای نیز استفاده می شود. اطلاعات کامل در مورد نحوه استفاده از ماسک ورقه ای را در مقاله‌ی دیگری توضیح داده ایم.

از دیگر خواص ویتامین سی برای پوست می‌توان استفاده از آن برای انواع پوست (چرب، خشک یا حساس) مانعی ندارد، (برای تشخیص نوع پوست صورت این مقاله را بخوانید.) از مزایای آن می‌توان به آبرسانی و هیدراسیون سلول‌های پوستی، روشن کنندگی، رفع تیرگی زیر چشم، جلوگیری احتمالی از افتادگی پوست، تسکین آفتاب سوختگی را نیز عنوان کرد؛ اما مهم‌ترین ویژگی‌های این ترکیب استثنایی برای پوست به این موارد هم ختم نمی‌شود در واقع محصولات مراقبت از پوست حاوی این ماده، 5 فایده منحصر به فرد دارند:

 

1- درمان هایپرپیگمانتاسیون یا hyperpigmentation

لکه‌های سیاه، قهوه‌ای، قرمز یا صورتی در برخی نواحی پوست، که به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های کبدی، تابش بیش از حد نور خورشید به پوست یا التهابات پوستی ایجاد می‌شوند. ویتامین سی با جلوگیری از تولید غیرطبیعی رنگدانه‌ها باعث محو لکه‌های تیره و یکنواخت کردن رنگ پوست صورت می‌شود. از بهترین محصولات تولید شده حاوی ویتامین سی برای رفع این رنگدانه ها سرم اسکوربیک اسید اوردینری میباشد که روشن کننده و شفاف کننده پوست صورت است.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست + انجام تست پچ برای پوست

 

2- صاف کردن چین و چروک‌های پوستی

برای داشتن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C، که برای مدت حداقل 3 ماه حفظ شود، علاوه بر تأثیرات سلامتی فراوانی که دارد، به شدت ضد پیری بوده و در کنار استفاده از محصولات پوستی حاوی ویتامین سی، می‌تواند عمق و ظاهر چین و چروک‌ها را به حد قابل توجهی بهبود ببخشد. یکی از بهترین محصولات پوستی حاوی ویتامین سی نوع فرمولاسیون سرم آنها هستند با خرید سرم پوست حاوی ویتامین سی می توانید در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری چین و چروک صورت خود را رفع نمایید.

 

3- حفظ و تقویت کلاژن پوست

یکی دیگر از فواید ویتامین سی برای پوست، افزایش تولید و همچنین حفظ سطح پروتئین گرانبهای کلاژن است. این پروتئین که نقش اساسی در جوانسازی و جلوگیری از افتادگی پوست دارد به طور معمول در سطح پوست موجود است اما تولید آن با افزایش سن کاهش خواهد یافت. همچنین برای رفع افتادگی پوست می‌توانید از کرم شب خارجی استفاده نمایید.

 

4- تسریع بهبودی زخم‌ها

ویتامین سی از طریق بهبود سلامت پوست، افزایش تولید کلاژن و خواص آنتی اکسیدانی که دارد، در درمان سریع‌تر زخم‌ها و لکه‌های قدیمی پوستی بسیار مؤثر خواهد بود. به علاوه طبق تحقیقات، استفاده طولانی مدت از ژل‌های سیلیکونی حاوی ویتامین سی، در درمان اسکار یا جای زخم و بخیه به میزان قابل ملاحظه‌ای، تأثیرگذار بوده است. سرم ویتامین سی گارنیر یکی از بهترین سرم ها برای تسریع بهبودی زخم ها میباشد.

 

حتما بخوانید: انواع نوار بهداشتی

 

5- محافظت در برابر آفتاب

محصولات ویتامین سی برای صورت، نمی‌توانند جای کرم‌های ضد آفتاب را بگیرند اما در صورتی که یک لایه ترکیبات حاوی ویتامین سی، در زیر کرم‌های ضد آفتاب با حداقل SPF (در حدود 30) استفاده شود، می‌تواند سطح محافظت از پوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.(جهت انتخاب بهترین ضد آفتاب خارجی این مقاله به شما کمک می‌کند) این شبکه ایمنی، علاوه بر خنثی سازی رادیکال‌های آزاد، اثرات مضر اشعه فرابنفش را نیز برطرف خواهد کرد برای خرید ضد آفتاب خارجی می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

 

6-روشن شدن پوست

ویتامین C می‌تواند پوست را روشن نرم و صاف کند. علاوه بر این، سبب کاهش تیرگی و کدری پوست می‌شود و به پوست درخشش می‌دهد. اگر به محصولات حاوی ویتامین سی حساسیت دارید می توانید از محصولات حاوی نیاسینامید استفاده کنید که کاربرد مشابهی برای پوست دارد اطلاعات بیشتر در مورد این ویتامین را در مقاله ” سرم نیاسینامید چیست ” بخوانید.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست + انجام تست پچ برای پوست

بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست چه زمانی است؟

برای جلوگیری از بروز اثرات آلرژیک و عوارض جانبی احتمالی، هرگونه محصول پوستی جدید، باید پیش از شروع مصرف مداوم و قرار گرفتن در پوست شما، تست شود. این روش سنجش که در سه مرحله ساده توسط خود فرد انجام می‌شود، تست پچ نام دارد:

1) ابتدا ناحیه کوچکی از پوست را در قسمتی که به راحتی قابل پنهان کردن باشد مانند ساعد، انتخاب کنید.
2) مقدار کمی از محصول پوستی ( کرم، لوسیون یا سرم ) را به ناحیه مورد نظر بمالید و صبر کنید.
3) چنانچه پس از گذشت 24 ساعت، هیچگونه بثورات پوستی، قرمزی، کهیر یا مانند در ناحیه تست آن ایجاد نشود، می‌توانید محصول را روی پوست صورت خود بمالید.

 

 

چنانچه به محصولات حاوی ویتامین سی برای صورت حساسیت نداشته باشید، لازم است بدانید که برای کسب بهترین نتیجه، زمان مناسب مصرف ویتامین c برای پوست، یک یا دو بار در روز، آن هم پس از پاکسازی کامل و پیش از استفاده از ترکیبات مرطوب کننده یا کرم‌های تقویتی است.

در نظر داشته باشید که بهترین زمان مصرف ویتامین c برای صورت هر کس می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در حالی که عده‌ای بهترین اثر سرم‌های ویتامین سی را هنگام استفاده آن‌ها در شب و قبل از خواب دریافت کرده اند، برخی نیز معتقدند استفاده از این ویتامین در روز، به دلیل اثرات ضد اشعه ماوراءبنفش این ترکیب، دارای تأثیرات بیشتری است.

 

محصولات حاوی ویتامین سی

محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی، انواع و مدل‌های گوناگونی دارند و امروزه به یکی از پر طرفدارترین بخش‌های روتین‌های پوستی تبدیل شده اند.

این ترکیبات به یکی از سه شکل اصلی ال-اسکوربیک اسید، آسکوربیل پالمیتات و یا منیزیم آسکوربیل فسفات در بازار موجود هستند که با توجه به کاربرد، میزان پایداری و نوع پوست انتخاب می‌شوند. به همین دلیل نیز شناخت شکل‌های گوناگون این ترکیبات می‌تواند راهنمای مؤثری برای کسانی باشد که قصد دارند ویتامین سی را به برنامه روزانه خود بیفزایند :

ردیفنوع محصولاتزیر مجموعه‌های هر نوع
1سرم ویتامین سی (ترکیباتی روان سنتز شده از روغن‌های معدنی و قابلیت جذب بالا)1. سرم مخصوص بدن
2. سرم‌هاي روشن کننده
3. سرم با خواص آنتی اکسيدانی
4. سرم‌های تخصصی ضد لک
2ژل شوینده (ترکیبات شوینده با قابلیت حفظ چربی طبیعی سطحی پوست)1. ژل‌هاي شوينده و مرطوب کننده
2. ژل‌هاي شوينده و روشن کننده
3. ژل‌هاي شوينده‌ی ضد چروک صورت
3لوسیون یا تونیک (مایعی با خاصیت پاکسازی)1. لوسيون‌های ضد چروک
2. لوسيون‌های روشن کننده
3. لوسيون‌‌های مخصوص بدن
4. لوسيون‌های حاوی مرطوب کننده
4کرم (ترکیبات دارویی حاوی مقادیر مساوی آب و روغن)1. کرم‌هاي پوستی بدن
2. کرم‌هاي مخصوص پوست صورت
3. کرم ژل
4. کرم‌های لايه بردار

عوارض ویتامین سی برای پوست چیست؟

شکل خوراکی ویتامین سی، ممکن است باعث بروز علائمی مانند درد و سوزش سر دل، سردرد و یا حالت تهوع در برخی افراد شود و محصولات پوستی حاوی ویتامین C نیز احتمال بروز علائمی مانند خارش، سفتی یا کشیدگی پوست، قرمزی و سایر انواع تحریکات را افزایش می‌دهند. برای کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف ویتامین سی، لازم است نوع، غلظت، pH و… را برای انتخاب سرم یا محصولات کازمتیک حاوی ویتامین سی روتین پوستی روزانه خود در نظر بگیرید:

• غلظت: اگر تا کنون از محصولات حاوی این آنتی اکسیدان استفاده نکرده اید، طبق نظر متخصصان، ابتدا با غلظت 10% شروع کنید. اگر علائم حساسیت بروز نکرد، می‌توانید غلظت را به 15% یا 20% افزایش دهید.

• نوع اسید: L-ascorbic acid برای پوست‌های چرب یا نرمال و فسفات آسکربیل منیزیم که نوعی ویتامین سی محلول در آب است نیز برای پوست‌های حساس و خشک مفید و مناسب‌تر هستند.

• pH: میزان pH ترکیبات حاوی این ویتامین، در میزان جذب آن تأثیر زیادی دارد. بنابراین، اگر پوست نرمالی دارید از محصولات با pH پایین (در حدود 5/3) استفاده کنید و اگر پوست شما حساس و خشک است، محصولات با pH حدودی 5 یا 6 را انتخاب کنید؛ زیرا pH طبیعی پوست نیز در همین حد بوده و تحریک پذیری پوست را به شدت کاهش خواهد داد.

• میزان مصرف: هر محصول تازه پوستی، برای شروع اثرگذاری و بروز نتایج مورد انتظار، نیاز به مصرف مداوم و زمان طولانی خواهد داشت. بنابراین در شروع برای مصرف ویتامین C عجله نکنید. به عنوان مثال می‌توانید از سه بار مصرف سرم‌های ویتامین سی در هفته شروع کنید و به تدریج ظرف چند هفته، این میزان مصرف را به روزی یکبار افزایش دهید.

• نگهداری صحیح: شیوه نگهداری این ترکیبات، در حفظ سلامت و اثرگذاری آن تأثیر به سزایی خواهد داشت. به عنوان مثال ویتامین سی بر پایه آب، نسبت به نور حساس بوده و پایداری کمی دارند. بنابراین باید در ظروف مات یا کهربایی نگهداری شوند؛ در حالی که ترکیبات ویتامین سی بدون آب، بسیار پایدار است و در هر رنگ ظرف، بدون تغییر باقی می‌ماند. البته لازم است هر دو نوع ویتامین سی، در محیطی خنک و تاریک حفظ شده و در صورت تغییر رنگ مایع، دور ریخته شود!

دسته‌بندی: بلاگ

نظر شما برای ما با ارزشه

2 دیدگاه

  1. مهرانه 06/07/1402 در 12:09 بعد از ظهر

    سلام میشه بفرمایید زمان استفاده از ویتامین سی کی باید باشه؟

    • aloaras 06/07/1402 در 12:14 بعد از ظهر

      زمان استفاده از ویتامین سی برای صورت هر کس می‌تواند متفاوت باشد، بعضی ها شب قبل خواب و بعضی در طول روز استفاده میکنند
      موفق باشید