علت نازک شدن مو در مردان و زنان ( درمان + پیشگیری از نازک شدن مو )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
علت نازک شدن مو در مردان و زنان ( درمان + پیشگیری از نازک شدن مو )

علت نازک شدن موهای سر در افراد مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، استفاده از بعضی محصولات مرتبط با مو مثل اسپری‌های مو، ژل‌های حالت ‌دهنده، استفاده زیاد از سشوار، مدل موی نامناسب، سطح استرس بالا، عدم دریافت ویتامین‌های لازم و همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها از عوامل نازک شدن موها هستند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین دلایل نازک شدن موی سر می‌پردازیم.

 

علت نازک شدن موی سر چیست؟

  • تغذیه نامناسب

مهم ترین علت نازک شدن موی سر، تغذیه نامناسب است. شما برای داشتن موهای سالم و پرپشت به مقدار کافی روی، آهن، اسید فولیک، بیوتین، ویتامین‌های گروه B و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارید. برای این منظور، شما باید انواع میوه و سبزیجات، پروتئین و برخی از دانه‌های خوراکی را در رژیم غذایی خود جای دهید. از طرف دیگر، مصرف خوراکی‌های فرآوری شده مانند فست فودها، غذا‌های پر چرب و ادویه‌های خیلی زیاد از دلایل نازک شدن مو‌ها است.

  • خشکی موها

افرادی که موهای خیلی خشکی دارند، باید بدانند علت نازک شدن موها ممکن است خشک بودن بیش از حد باشد. شستن موها با آب داغ، استفاده از شامپو‌های نامناسب، آب و هوای گرم و خشک و کمبود رطوبت استفاده از رنگ مو در دفعات بالا از مهم‌ترین دلایل خشک شدن موها هستند. یکی از راه های درمان موهای خشک روغن تراپی مو است برای تقویت موها از روغن مو خارجی استفاده نمایید. همچنین به جای استفاده از دکلره در هنگام رنگ کردن مو از ترکیبات رنگ مو جدید بدون دکلره استفاده نمایید.

 

 

  • استفاده طولانی مدت از رنگ مو و دیگر مواد شیمیایی

زیاده روی و استفاده طولانی مدت از رنگ مو و فیکس کننده‌ها مانند چسب و تافت مو یا رنگ های بی‌کیفیت می‌تواند علت نازک شدن موها و ایجاد آسیب در آن‌ها باشد. برای جلوگیری از این اتفاق از رنگ های بدون آمونیاک مانند رنگ موی گارنیه استفاده نمایید و بعد از رنگ کردن موهای خود از روغن درمانی استفاده کنید. یکی از روغن های مفید برای مو روغن زیتون می باشد خواص روغن زیتون برای مو را در مقالات دیگر الو ارس مطالعه کنید.

  • آسیب حرارتی اصلی ترین علت نازک شدن موها

 

علت نازک شدن مو در مردان و زنان ( درمان + پیشگیری از نازک شدن مو )

 

اگر از وسایلی مانند سشوار، اتوی مو و وسایل فر کننده به میزان خیلی زیاد استفاده می‌کنید، قطعا علت نازک شدن موها در شما، حرارت زیاد این وسایل است. پس از استفاده از این وسایل حرارتی بهتر است از انواع ماسک های مو مانند ماسک موی پنتن طلایی استفاده نمایید این نوع ماسک به ترمیم موهای آسیب دیده شما می‌پردازد. اگر به طورکلی با ماسک مو آشنایی ندارید مقاله ماسک مو چیست را مطالعه کنید تا با فواید آن آشنا شوید.

  • شانه کردن نادرست

برس کشیدن یا شانه زدن بیش از اندازه هم می‌تواند علت نازک شدن موی سر باشد. از زیاد برس کشیدن موها برای حفظ سلامت موها خودداری کنید. همچنین، سعی کنید موهای خود را بلافاصله پس از حمام و هنگامی که هنوز مرطوب هستند، شانه نکنید؛ چرا که در این زمان در معرض آسیب و شکستگی قرار دارند.

  • شستشوی بیش از حد موها

شستشوی بیش از حد موها، مضر است و باعث نازک شدن مو نیز می‌شود. درست است که شستن موها خوب و لازم است اما نباید در این کار زیاده روی کنید. اگر موهای خود را به صورت مصنوعی فر کرده اید یا کراتینه کرده اید موها به شدت حساس شده اند و در معرض آسیب قرار دارند بهتر است در این مواقع با خرید شامپو بدون سولفات خارجی مراقبت بیشتری از موهای خود کنید.

  • استرس مزمن رایج ترین علت نازک شدن مو سر 

اضطراب و استرس شدید هم می‌تواند علت نازک شدن مو سر باشد. استرس مزمن ممکن است روی علمکرد بدن تاثیرات مخربی بگذارد. در واقع، استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول شده و به موهای جدیدی که در مرحله رشد فولیکول مو هستند، آسیب می‌زند. به همین دلیل، استرس مزمن می‌تواند علت نازک شدن مو سر و شکستگی و ضعیف شدن آن باشد. بنابراین، اگر در زندگی خود همواره دچار استرس هستید، پیش از هر چیز این علت را حذف کنید.

  • کم شدن پروتئین مو

یکی از دلایل نازک شدن موها می تواند کم شدن پروتئین‌های مو باشد یکی از این پروتئین‌ها کراتین می‌باشد. برای درمان این علت از شامپو کراتین مو استفاده کنید. هم چنین بعد از حمام از انواع کرم های شیر مو استفاده نمایید.

  • عملکرد نادرست غده‌ تیروئید

اختلال غده تیرویید نیز می‌تواند علت نازک شدن موها باشد. بنابراین در صورتی که موهای شما نازک و ضعیف شده‌اند، از سلامت تیروئید خود مطمئن شوید و در صورت داشتن اختلال تیروئید، پیش از هر چیز، برای درمان آن اقدام کنید.

  • خشک کردن نادرست موها با حوله

مالش موها با حوله پس از حمام کردن می‌تواند به موهای خیس آسیب وارد کند و باعث نازک شدن آن‌ها شود. بهتر است موهای خود را چند دقیقه پس از حمام با حوله سر بپوشانید.

  • بستن محکم مو با کش

موهای خود را آن قدر محکم با کش نبندید که دچار کشیدگی شوند. زیرا که این کار می‌تواند به موها آسیب و باعث نازک شدن آن ها شود.

  • عدم رسیدگی به موها

کوتاه نکردن و عدم رسیدگی مناسب به موها باعث ایجاد موخوره می‌شود که می‌تواند موها را نازک، شکسته و ضعیف کند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موها به طور مرتب موهایتان را کوتاه کنید. حال ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که دوست ندارید موهای‌تان را کوتاه کنید برای شما مقاله‌ی درمان موخوره بدون کوتاهی در نظر گرفته‌ایم که توصیه می‌کنم کاملا بخوانید.

 

علت نازک شدن مو در مردان و زنان ( درمان + پیشگیری از نازک شدن مو )

 

  • عوامل ارثی و ژنتیکی

یکی از علت‌های نازک شدن مو، ژنتیک و عوامل ارثی است. بر این اساس، ممکن است برخی از افراد از بدو تولد دارای موهای نازک و شکننده باشند.

  • سیگار کشیدن و مصرف الکل

سیگار کشیدن می‌تواند یکی از علت های نازک شدن مو باشد. سیگار با تخریب فولیکول‌های مو و اختلال در جریان خون در زیر پوست، منجر به ریزش و نازک شدن موها می‌شود. حتی افرادی که به صورت مداوم در معرض دود سیگار هستند هم ممکن است موهایشان آسیب ببیند. علت نازک شدن موها گاهی اعتیاد به مصرف الکل است. الکل مانع از رسیدن مواد مغذی به ریشه مو می‌‌شود. موهایی که مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند به مرور زمان دچار نازکی، شکنندگی و در نهایت ریزش خواهند شد.

  • بالا رفتن سن

گاهی تنها علت نازک شدن مو، بالا رفتن سن است. نازک شدن و ریزش مو در سنین میان سالی کاملا طبیعی است. متاسفانه در حال حاضر، درمانی برای این معضل وجود ندارد.

  • کمبود ویتامین‌های گروه B و بیوتین

کمبود ویتامین‌های گروه B از جمله B6 و B12 و بیوتین یکی از علت نازک شدن موها‌ است که بسیار هم شایع است. شما به راحتی می‌توانید با تغییر در رژیم غذایی خود و گنجاندن مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها از آسیب رسیدن به موهایتان جلوگیری کنید. خوراکی‌هایی چون جگر، تخم ‌مرغ، نان تهیه شده از آرد سبوس دار، کلم، کاهو و اسفناج حاوی ویتامین‌های گروه B هستند. بیوتین هم در غذا‌هایی مانند جگر و تخم مرغ وجود دارد.

  • آلودگی هوا

آلودگی هوا هم روی ریزش موها و نازک شدن آن‌ها موثر است. با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، ذرات آلاینده ای چون ریزگردها، گرد و خاک روی پوست سر و موهای شما می‌نشینند و باعث تحریک و آسیب به موها می‌شوند. این آسیب‌ها می‌توانند علت نازک شدن موها باشند.

  • مصرف برخی از داروها

علت نازک شدن مو گاهی به دلیل مصرف برخی از دارو‌ها است. به عنوان مثال، برخی از دارو‌های رقیق کننده خون و دارو‌های فشار خون می‌توانند باعث نازک و کم پشت شدن موها شوند.

 

راه های درمان موهای نازک و ضعیف

 

علت نازک شدن مو در مردان و زنان ( درمان + پیشگیری از نازک شدن مو )

 

اگر موهای شما به شدت نازک و کم پشت شده و ریزش غیر طبیعی دارند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی علت نازک شدن موها از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کند. در فهرست زیر به برخی از روش‌های درمان موهای نازک و ضعیف اشاره شده است.

  • ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل به صورت دارو‌های 2 و 5 درصد و به شکل مایع و فوم در دسترس است. این دارو باید به صورت موضعی به نواحی دچار نازکی و ریزش مو اعمال شود.

اگر ماینوکسیدیل به طور مرتب استفاده شود، می‌تواند به ‌تدریج سبب ضخیم شدن مجدد موها شود. البته، بهبود رشد موها ممکن است چند ماه طول بکشد. با این حال، افراد باید به صورت همیشگی از این دارو استفاده کنند. زیرا در غیر این صورت، نازک شدن مو دوباره رخ خواهد داد. همچنین، ماینوکسیدیل ممکن است با عوارضی چون تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در صورت و گردن همراه باشد.

  • فیناستراید

فیناستراید یک داروی ریزش مو است که تنها باید زیر نظر پزشک مصرف شود. برخلاف ماینوکسیدیل که یک درمان موضعی است، فیناستراید یک داروی خوراکی است که بیشتر برای مردان تجویز می‌‌شود. این دارو معمولا به افرادی توصیه می‌شود که ماینوکسیدیل در درمان نازکی و ریزش موی آن‌ها موفق نبوده است. فیناستراید برای زنان استفاده نمی‌شود، چرا که عوارض جانبی زیادی برای آنان به دنبال دارد. مصرف این دارو برای زنان باردار و زنان شیرده اکیدا ممنوع است.

  • اسپیرونولاکتون

اگر علت نازک شدن موها در فرد به دلایل هورمونی باشد، ممکن است اسپیرونولاکتون تجویز ‌شود. این دارو، میزان بعضی هورمون‌ها در بدن را تعدیل می‌‌کند و در زنان، برای درمان نازک شدن و ریزش مو ناشی از نوسانات هورمونی موثر است.

  • پی آر پی (PRP)

در این روش مقداری خون از فرد گرفته شده و پلاسمای آن از طریق تجهیزات مخصوصی جدا می‌شود. پلاسما پس از ترکیب شدن با مواد مغذی دیگری مانند پروتئین در نواحی مختلف پوست سر تزریق می‌شود.

  • مزوتراپی

 

علت نازک شدن مو در مردان و زنان ( درمان + پیشگیری از نازک شدن مو )

 

مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین ‌ها، آمینو اسید، آنزیم‌‌ها و دیگر مواد مغذی برای درمان ریزش مو و رشد مجدد موهای نازک و ضعیف استفاده می‌کند. از سوزن‌‌های بسیار ظریف برای تزریق ماده درمانی به لایه میانی یا مزودرم پوست سر استفاده می‌شود. با انجام مزوتراپی گردش خون در پوست سر افزایش می‌یابد که موجب تغذیه بهتر فولیکول‌های مو و تقویت ساقه موها شده و در نتیجه رشد موها بهبود می‌یابد. با تکرار جلسات مزوتراپی می‌‌توان تراکم موها را افزایش داد. برای آشنایی بیشتر با فواید مزوتراپی مو مقالات دیگر ما را بخوانید.

  • لیزر کم ‌توان

برای درمان ریزش مو در مردان و زنان با موهای نازک لیزر کم‌ توان روشی مناسب است. از طریق لیزر، انرژی نور را به پوست سر منتقل کرده تا به رشد مجدد موها و ضخیم‌تر شدن آن‌ها کمک کند. در این روش، معمولا چند جلسه لیزر درمانی در طول دوره چند ماهه برای رشد مجدد موها لازم است.

 

پیشگیری از نازک شدن مو

شما می‌توانید با تغییر در سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از لوازم بهداشتی و تقویتی معتبر مانند شامپو پنتن اصل ، گلیس و هد اند شولدرز از نازک و ضعیف شدن موها جلوگیری کنید. برخی از روش‌های پیشگیری از نازک شدن مو به صورت زیر است.

 

 

  • مصرف مولتی ‌ویتامین‌ها

برای داشتن موهای سالم، باید تغذیه مناسبی داشته باشید. افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، ممکن است دچار ریزش و نازک شدن موها شوند. موهای سر برای ضخیم و حجیم شدن نیاز به آهن، اسید فولیک و روی دارند. به عنوان مثال، اسید فولیک برای تولید سلول‌های جدید اهمیت دارد که کمبود آن ممکن است با برخی از انواع ریزش مو مرتبط باشد. اگر با انجام آزمایش، متوجه شدید که دچار کمبود ویتامن های مورد نیاز رشد مو هستید، با مصرف مولتی ‌ویتامین‌‌های روزانه می‌توانید آن را جبران کنید.

  • شامپو‌ مناسب برای موهای نازک

استفاده از انواع شامپو خارجی و مخصوص موهای کم ‌پشت و نازک مانند شامپو کلییر، شامپو او جی ایکس و بیوکسین می‌تواند از نازک و کم حجم شدن موها جلوگیری کند. این شامپوها، به موهای شما حجم می‌‌دهند که در نتیجه موهای شما پرپشت تر به نظر می‌‌رسد. همچنین، با برخورداری از ویتامین‌ها و اسید‌های آمینه‌، مواد مغذی لازم برای داشتن موهای سالم را فراهم می‌کنند.

 

 

  • ماساژ پوست سر

اگر ماساژ پوست سر به‌ درستی انجام شود، تاثیر مثبتی بر تقویت موها خواهد داشت، چرا که موجب می‌شود تا جریان خون در پوست سر افزایش یابد. برای این منظور می‌توانید در هنگام شستن موها، به آرامی با نوک انگشتان خود، پوست سر را با حرکات دایره‌ ای ماساژ دهید. برای تقویت موها باید روغن درمانی انجام دهید برای آشنایی بیشتر با خواص روغن تراپی برای مو به مقالات دیگر ما مراجعه کنید.

  • مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶

امگا۳‌ و امگا۶ ازجمله مهمترین اسید‌های چرب ضروری بدن به حساب می‌آیند که برای داشتن موهای سالم ضروری هستند. بنابراین، کمبود این اسید‌ها می‌تواند علت نازک شدن موهای سر باشد و باید به اندازه کافی در برنامه غذایی شما وجود داشته باشند. امگا ۶ در روغن‌های گیاهی و امگا 3 در ماهی و برخی از دانه‌‌های خوراکی مانند دانه کتان وجود دارد.

 

دسته‌بندی: بلاگ